PAI 2's great voice

Sunday, January 23, 2011

Amalan Kesihatan Mengikut Al-Quran

Salam..
Alhamdullilah, kita masih lagi diberi kesempatan olehNya untuk hidup di muka bumi ini.. Terlalu banyak nikmat yang diberi olehNya kepada kita sehingga tidak terhitung oleh kita. Salah satunya nikmat sihat.Kita sering terleka dengan nikmat yang satu nie..Bila sakit barula nk sedar. So,hargailah nikmat sihat ini baik2 erk..Bila2 mse je Allah bleh trik blik nikmat tue.Jgan nyesal pla nnti. Salah satu cra nk hrgai nikmat sihat nie ialah dngan mnjga ksihatan kita baik2.Cmne uh??cmne??cmne??pnat otak den nk mmikio sal nie..rilex2..jgan kalut dlu..xyah nk ssh2 pkir lagu mane kita nk wat bdan kite sihat coz kt bwah nie ade bbrp tips brdsrkan Al-Quran mngnai pnjgaan ksihatan.Jom check it out!!!

Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan ini:

1.Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik.Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak terkumpul.Orang yang mandi pagi kebanyakannya mempunyai badan yang tidak gemuk. (lpas nie,bgon thjd sllu noh..bley tros mndi peh 2..huhuhu)

2.Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi.Mujarabnya insyaAllah dijauhkan penyakit.(pre check ayaq sblom tido noh..klu xde msak..sok bgun pagi trus mnum k..)

3.Waktu sembahyang subuh disunatkan bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa).Ia boleh mengelak sakit pening atau migrain.Ini terbukti para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari kita perlu sujud.saintis menemui beberapa milimeter ruang udara dalam salur darah di kepala yang tidak dipenuhi darah.dengan bersujud,darah akan mengalir ke ruang berkenaan.(jgan ttdo tyme sjud dah la,hehe)

4.Dalam kitab juga,ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Rasulullah SAW pernah mencegah kita makan ikan bersama susu dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit.ini terbukti oleh saintis yang menemui dalam badan ayam mengandungi ion positif manakala ikan mengandungi ion negatif. jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan,maka terjadi tindak balas biokimia yang boleh merosakkan usus.(cek blik menu mknn harian k, pstikan xbrcmpor laot n drat)

5.Rasulullah SAW juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan apabila habis hendaklah menjilat jari.saintis telah menjumpai bahawa enzim(sejenis alat oencerna makanan) banyak terkandung di celah jari,iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur..(jilat jgan x jilat)

Allahu a'lam..

cmne??snang je kan tips2 kt ats nie..so peh nie bleyla prxtisekan dlm khidupan sharian..brulah bdan mkin brtmbah sihat..hehe..igt moto kita, renung2kan dan slmt beramal (cam pnah ku dgo ayat nie tp d mna yer??)


credit to Amalan Kesihatan Mengikut Al-Quran from halaqah.net

5 comments:

Unknown said...

ok2...nnt kite amlkan ye...thnks 4 the tips!! :)

Anonymous said...

senang2..tanx! (meri baek)

asked said...

bole kurus maa..mandi before subuh..

::hannazaki:: said...

jum amalkan same2.. :)

dya adriza said...

bagus2. dah lama x singgah halaqah.net.. huhu